Jak nauczyć dziecko czytać?

Postępuj według tych pięciu kroków, by nauczyć dziecko czytać. Pomocne dla rodziców, uczniów szkół domowych i nauczycieli, którzy uczą początkujących czytelników.

Wyglądałam jak kura-matka z moją laską zebraną wokół mnie. Siedząc na podłodze ze skrzyżowanymi nogami, wpatrywałam się w sześć chętnych par oczu, które były gotowe nauczyć się czytać… ale był pewien problem.

Zachowania poprzedzające czytanie

Istnieją zajęcia, które w ogóle nie wyglądają na czytanie, ale wyznaczają scenę, w której dziecko staje się czytelnikiem. Takie zachowania przed czytaniem mogą pojawić się spontanicznie w wyniku własnej obserwacji i naśladownictwa dziecka lub może je zachęcić dorosły.

Szukaj i zachęcaj

Kiedy dziecko wykaże te zachowania i umiejętności, może być gotowe do nauki czytania. Jeśli nie, pracuj nad takimi czynnościami w ramach swojej codziennej rutyny, aby pomóc w prowadzeniu ich we właściwym kierunku.

Kontynuujcie czytanie na głos dziecku. Jeśli dzieci nauczą się, że czytanie jest przyjemnym doświadczeniem poprzez czytanie na głos, będą miały motywację do samodzielnego uczenia się tej umiejętności.

Listy motywacyjne

Litery nie muszą być nauczane w porządku alfabetycznym. Pomyślcie o tym: Jeśli nauczyłeś liter a, m, t i s, dziecko może od razu zacząć czytać kilka prostych słów i to jest dla niego takie ekscytujące! Takie szybkie wypłaty dają dzieciom motywację!

Opanowanie pojedynczej litery wymaga dwóch różnych umiejętności: Wizualne rozpoznawanie litery i zapamiętywanie dźwięków z nią związanych. Są też litery, które wydają więcej niż jeden dźwięk… ale więcej na ten temat w pewnym momencie.

Wykorzystanie zmysłów i ruchu pomaga dzieciom w zapamiętywaniu listów. Zbuduj literę z gliny, narysuj ją palcem na plecach dziecka, skojarz ruch z dźwiękiem litery, który brzmi jak skakanie i wydawanie dźwięku litery J.

Jedna ekspozycja to za mało. Aby nauczyć się wszystkich liter i dźwięków, musi się zdarzyć wiele zapamiętywania. Weź dużo recenzji i nie spiesz się z tym.

Łączenie dźwięków

Przejście od znajomości pojedynczych liter do czytania słów polega na łączeniu dźwięków. Spróbuj tej techniki:

Prosta rada: Niech to będzie proste. Trzymaj się słów, gdzie każda litera brzmi „normalnie”. Trzymaj się z dala od słów, gdzie dwie litery pracują razem, aby uzyskać nowy dźwięk, jak th w „the”.

Rozpoczęcie wprowadzania słów wizualnych

Widzące słowa są zazwyczaj krótszymi słowami, które bardzo często pojawiają się w tekście i czasami nie są zgodne z przewidywalnymi zasadami pisowni. Niektóre przykłady to: spójrz, tak, zrób. Lepiej jest znać je wzrokiem, niż próbować je usłyszeć.

Praktyka słowa wzrok może obejmować karty flash, polowanie na słowa w książkach, a także korzystanie z gier komputerowych.

Jednym z moich ulubionych sposobów praktykowania słów wizualnych jest użycie przewidywalnego lub wzorzystego tekstu. Są to książki, w których każde zdanie jest takie samo, z wyjątkiem jednego słowa, które można wnioskować za pomocą obrazka. Dzieci dużo ćwiczą z użyciem słów we wzroku i są dumne, że mogą czytać zdania.

Pro-tip: Rozproszona instrukcja słowna wzroku. Tak, to jest „krok 4”, ale tak naprawdę jest to bardziej element czytania, który jest posypywany tu i tam. Nauczcie się kilku wyrazów wzroku, żeby dzieci mogły przeczytać książkę. Przećwiczyć inne wzorce foniczne, nauczyć kilka słów ze wzroku, itp.

Praca z rodzinami słownymi

Dostaniesz dużo huku za dolara, jeśli spędzisz czas na rodzinach słownych. Naucz dzieci, że jeśli potrafią czytać słowo „może”, to potrafią też czytać „człowiek”, „pan” i „wachlarz”. Dwuliterowe rodziny słów są idealne na tym etapie (-am, -at, -et, -en, -it, itd.).

Umiejętności foniczne

Wszyscy wiemy, że angielski jest dziwny! Nauczenie się poszczególnych dźwięków liter to tylko podstawa.Lubię podążać za tą sekwencją, gdy wprowadzam inne wzorce foniczne:

Mieszanki: Dwie litery, które często występują razem w słowach, słychać oba dźwięki liter. Przykłady to bl, tr, sk, dr, sm

Digraphs: Dwie litery, które wydają nowy dźwięk (sh, th, wh, ch, ck)

Dźwięki klejone: To jest mieszanka, ale są to 3 litery i pojawiają się na końcu słowa (wszystkie, ell, ill, ull, ank, atrament, onk, unk, ang, ing, ong, ung).

Istnieje wiele więcej wzorców i reguł fonicznych, ale to daje wiele do pracy z początkującymi czytelnikami.

Nauka czytania dla dzieci w Katowicach

Nadawanie znaczenia

„Nadawanie znaczenia” to wyrażenie, które zawsze jest rzucane w warsztatach nauczycielskich i książkach. Oznacza ono po prostu, że gdy dziecko zaczyna czytać zdania i dłuższe teksty, powinno być w stanie wydobyć z nich jakieś znaczenie. Powinno mieć poczucie tego, co dzieje się w opowiadaniu lub co autor chce, żeby wiedziało.

Nadanie sensu powinno być wplecione, jak tylko dziecko zacznie czytać zdania.Jaki jest sens w nauce czytania, jeśli nie cieszysz się opowieścią, nie uczysz się czegoś nowego lub nie jesteś narażony na inny sposób widzenia rzeczy?

Więc co z moją małą grupą czytelniczą? Czy oni kiedykolwiek nauczyli się czytać?

Na pewno to zrobili!

Nie jestem pewien, kto nauczył się więcej w tej grupie, oni czy ja. Wiem tylko, że nie ma powodu, abyście zmagali się z tworzeniem mapy drogowej do nauki czytania od podstaw. Zacznij od umiejętności wstępnego czytania. Następnie przejdź przez litery, mieszanie, wzrok, słowa, rodziny słów i inne umiejętności foniczne. Dajcie czas na przeglądanie i naturalny rozwój dziecka.